Kontakta kundtjänst

Om det uppstår problem i bostaden ber vi er kontakta vår kundtjänst. Kvällar och veckoslut betjänar servicens dejournummer i brådskande underhållsärenden. Dejournumret för just ditt hus hittar du på husets anslagstavla och på servicens sida.

Invånaren sköter underhållet av sina egna möbler i bostaden och annat som slits. A-bolagens service har i sin tur hand om underhåll och reparation av bostadens fasta inredning och utrustning. Vår service erbjuder boendehjälp och -tjänster. Prislistan för de separata tjänsterna finns längst ner på sidan.

Närmare uppgifter om invånarens ansvar i boenderelaterade frågor finns i A-bolagens ordningsregler.

Avloppsrengöring

Oönskade lukter från badrummet kan delvis bero på ett stopp i avloppet eller att vattenlåset har torkat ut.

Med dessa enkla knep kan du försäkra dig att badrummets och kökets avlopp fungerar och inga oönskade lukter sprider sig i lägenheten.

  • tappa vatten i avloppet, ifall du har varit en längre tid borta hemifrån
  • rengör golvbrunnen
  • skruva bort den nedre delen på vattenlåset och rengör kåpan samt vattenlåset (ställ ett ämbar under vattenlåset innan du börjar) kom ihåg att lägga tätningsringen tillbaka

Ifall det fortfarande luktar illa, ta kontakt med vår kundtjänst.

Internet

A-bolagens alla lägenheter är utrustade med en internetanslutning på basnivå. Anslutningen aktiveras på Telias hemsida eller genom att besöka en Telia-affär eller ringa Telias kundtjänst 0200 11611. Om det uppstår funktionalitetsproblem med internetanslutningen ber vi er vara i direkt kontakt med Telias kundtjänst.

Brandvarnare

Invånaren ansvarar själv för anskaffning  av brandvarnare till lägenheten samt för dess funktion.

Det måste finnas minst en fungerande brandvarnare i varje våning i lägenheten. Det måste också finnas minst en brandvarnare per 60 kvadratmeter. Information om installation av brandvarnare finns på Räddningsbranschens Centralorganisation i Finlands sidor (på finska).

I en del bostäder finns det en fast installerad brandvarnare. Invånaren ser till att brandvarnaren fungerar och att batteriet är bytt. Om invånaren behöver hjälp med batteribytet kan avgiftsbelagt byte beställas från vår kundtjänst.

Hushållsmaskiner

Invånaren bär själv ansvar för de hushållsmaskiner hen fört med sig till bostaden. Om invånaren skaffar en egen diskmaskin till bostaden rekommenderar vi att en fackman anlitas för installationen. Installation kan också beställas från A-bolagens service. Reparationer och underhåll av de maskiner, som hör till bostaden (t.ex. kylskåp, spis, spisfläkt), handhas av A-bolagens underhåll.

Nyckelsäkerhet

Nyckeln är ett värdefullt föremål som skall förvaras omsorgsfullt. Nyckeln får inte markeras med namn, adress, telefonnummer eller någon annan identifierande information som avslöjar vilken lägenhet den går till.

Kontakta vår kundtjänst om du behöver en tilläggsnyckel.

Om du har låst ut dig kan du beställa dörröppning från vår kundtjänst eller under jourtiden från servicens dejournummer. Telefonnumren finns också på fastigheternas ytterdörrar. Var beredd att bevisa din identitet, eftersom dörren endast öppnas för en person som är registrerad som invånare i huset. Dörröppningen är en avgiftsbelagd tjänst som faktureras av det egna husets servicebolag.

Om din nyckel blir stulen, anmäl stölden till polisen. Om det är möjligt att nycklarna kan spåras till lägenheten bör du kontakta vår kundtjänst omedelbart.

Lampbyte

Om någon av de lampor, som hör till bostaden, går sönder, är det invånarens sak att byta den. En trasig lampa i en eventuell bakgårdsbelysning i en radhusbostad byts också av invånaren. Om en invånare behöver hjälp med lampbyte kan avgiftsbelagt lampbytesarbete beställas från vår kundtjänst.

A-bolagens avgiftsbelagda underhållstjänster

  • Lägenhetsreparationer, fönster etc., enligt räkning
  • Maskiner och anordningar, utrustning, enligt räkning
  • Öppning av tilltäppta vattenlås och avlopp, enligt räkning
  • Ny mellandörr, 100 €
  • Ny fönsternyckel, 12 €
  • Nytt sugskydd för tvättmaskinsanslutning, 50 €
  • Nytt diskmaskinsunderlägg, 40 €
  • Eltillbehör (vägguttag, takuttag, avbrytare etc.), enligt räkning
  • Lysrör (inkl. byte), 32 €/st.
  • Brandvarnare (inkl. installation), 57 €/st.
  • Byte av batteri i brandvarnare, 27,50 €/st.
  • Låsseriebyte, enligt räkning
  • Abloy/Exec-nyckel, 35 €/st.
  • Bilplatsnyckel, 15 €/st.
  • Extra nyckel till iLoc-lås, 50 €/st.
  • iLoc-nyckel i stället för borttappad nyckel, 150 €/st.
  • iLoc-låsseriebyte (bostad), återkallande av behörigheterna för samtliga nycklar,
  • 250 € + nycklar á 50 €
  • iLoc-låsseriebyte (flera behörigheter), 500 € + 20,00 € /lås som skall programmeras
  • Målning av väggar i allmänna utrymmen eller målning och reparation av ytterväggar, enligt räkning
  • Rengöring av avföring, enligt räkning
  • Reparationer på gårdsplanen (planteringar, trädgårdsmöbler etc.), enligt räkning
  • Städning av lägenhet i samband med utflyttning, enligt räkning
  • Faktureringstaxa för underhållsarbete, 45 €/t
  • Faktureringstaxa för reparationsarbete, 60 €/t
  • Avgift för nattalarmering av fastighetsskötare (uppbärs av den som orsakat störningen), 45 € + jourtillägg
  • Dörröppningsavgift (vardagar kl.7-16) enligt räkning av det egna husets servicebolag
  • Dörröppningsavgift (andra tider) enligt räkning av det egna husets servicebolag
  • Flaggningsavgift, 45 €
  • Extra bastutur (icke bastudag), 20 €/t, extra timmar á 5 €
  • Extra bastutur (bastudag), 5 €/t
  • Domstolsavgift eller uppsägningsavgift, enligt räkning
  • Betalningsuppmaning, 5 €/gång
  • Otsonering av bostad 250 €