A-bolagens invånare är mycket nöjda med bostädernas läge och säkerhet samt med boendemiljön, fastighetsservicen och kundservicen. NPS, dvs. nyckeltalet som beskriver hur rekommendabla bolagets tjänster är, var 43. I fortsättningen kommer enkäter om invånarnöjdheten att göras oftare, och om riktade ämnen.
A-bolagen deltog i en omfattande enkätundersökning som genomfördes av KOVA ry, Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumistalojen omistajat, i slutet av fjolåret. Invånarenkäten skickades då per e-post till invånarna i medlemssamfunden.
– Vi deltog för första gången i Kovas enkät för att få jämförelseinformation till andra aktörer inom branschen. Vi är mycket glada över att den totala nöjdheten med de bostäder och den service som vi erbjuder låg på en hög nivå, 3,83/5. I NPS-jämförelsen placerade vi oss också på sjunde plats, då sammanlagt 26 bolag deltog i enkäten, berättar Laura Kalakoski, direktör för kundrelationer. Hon betonar särskilt betydelsen av en känsla av trygghet i boendet.
– Det är fint att våra bostäder upplevs som säkra. Genom samspel med invånarna har vi kunnat påverka olika saker, till exempel att störningssituationer snabbt kommer till vår kännedom. Endast på det sättet kan vi ingripa.
Man är nöjd med den egna servicen
87 % av respondenterna upplevde att boendetrivseln i bolagets bostäder antingen hade förblivit oförändrad eller förbättrats jämfört med året innan. Särskilt nöjda var man med serviceverksamheten och kundservicen. I A-bolagen utförs servicen i huvudsak som eget arbete och begäran om service förmedlas via den egna kundservicen. Med tanke på dessa funktioner fick bolagets verksamhet bättre betyg i enkäten än genomsnittet.
– De utmärkta vitsorden visar att vårt verksamhetssätt motsvarar invånarnas behov, konstaterar Kalakoski.
Något lägre vitsord än genomsnittet gavs för skicket i bostädernas olika utrymmen och för bostädernas utrustningsnivå samt för förhållandet mellan pris och kvalitet.
– Skicket på bostäderna i äldre hus är något som redan har identifierats på strategisk nivå och det är något vi systematiskt ingriper i, berättar Kalakoski.
I fortsättningen genomförs riktade enkäter
För att snabbare få kännedom om de saker som måste utvecklas och för att verksamheten ska förändras i den riktning som invånarna önskar kommer bolaget i fortsättningen att göra enkäter om invånarnöjdhet oftare än en gång per år.
– Tillsammans med en samarbetspartner börjar vi genomföra enkäter riktade till invånarna om specifika ämnen, såsom servicebesök och flyttningssituationer, berättar Kalakoski.
Invånarverksamhet förbättrar boendeupplevelsen
A-bolagen verkställer lagen om samförvaltning i statligt stödda hyreshus och uppmuntrar aktivt de boende till samarbete som förbättrar boendetrivseln och trygghetskänslan. 57 % av respondenterna ansåg att invånarverksamheten har förbättrat boendeupplevelsen och 26 % har deltagit i invånarverksamheten.
– Även om många invånare inte deltar i invånarverksamheten upplever ändå största delen att grannrelationerna är viktiga och man är också nöjd med dem. Ett stort tack för främjandet av gemenskapen måste också ges till vår invånarförening som utför ett värdefullt arbete i husen, säger Kalakoski med glädje.
Invånarenkäten ordnades i samarbete med Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (Ara) och genomfördes av KTI Kiinteistötieto Oy. A-bolagens svarsprocent var 20 %.