A-yhtiöiden asukkaat ovat erittäin tyytyväisiä asuntojen sijaintiin ja turvallisuuteen sekä asuinympäristöön, kiinteistöjen huoltoon ja asiakaspalveluun. Yhtiön palveluiden suositeltavuutta kuvaava tunnusluku eli NPS oli 43. Jatkossa asukastyytyväisyyskyselyitä tehdään useammin kohdennetuista aiheista.
A-yhtiöt osallistui Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n viime vuoden lopulla toteuttamaan laajaan kyselytutkimukseen. Asukaskysely lähetettiin tuolloin sähköpostitse jäsenyhteisöjen asukkaille.
– Lähdimme ensimmäistä kertaa mukaan Kovan kyselyyn saadaksemme vertailutietoa alan muihin toimijoihin. Olemme erittäin iloisia, että kokonaistyytyväisyys tarjoamillemme asunnoille ja palveluille oli korkealla tasolla, 3,83/5. Sijoituimme myös NPS-vertailussa seitsemänneksi, kun kaikkiaan yhtiöitä kyselyyn osallistui 26, kertoo asiakkuusjohtaja Laura Kalakoski, ja korostaa erityisesti turvallisuuden tunteen merkitystä asumisessa.
– On hienoa, että asuntomme koetaan turvallisiksi. Olemme yhteispelillä asukkaiden kanssa saaneet vaikutettua siihen, että esimerkiksi häiriötilanteet tulevat nopeasti tietoomme. Vain sillä tavoin asioihin voidaan puuttua.
Omaan huoltoon ollaan tyytyväisiä
87 % vastaajista koki, että asumisviihtyisyys yhtiön asunnoissa oli joko pysynyt ennallaan tai parantunut edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisen tyytyväisiä oltiin huoltotoimintaan ja asiakaspalveluun. A-yhtiöillä huolto tehdään pääosin omana työnä ja huoltopyynnöt välitetään oman asiakaspalvelun kautta. Kyselyssä yhtiön toiminta sai näihin toimintoihin liittyen keskimääräistä paremmat arvosanat.
– Erinomaiset arvosanat kertovat, että toimintatapamme vastaa asukkaiden tarpeita, toteaa Kalakoski.
Hieman keskimääräistä matalammat arvosanat annettiin puolestaan asuntojen eri tilojen kunnolle ja varustetasolle sekä hinta-laatusuhteelle.
– Ikääntyneiden talojen asuntojen kunto on jo strategisella tasolla tunnistettu tilanne, johon puutumme suunnitelmallisesti, kertoo Kalakoski.
Jatkossa toteutetaan kohdennettuja kyselyitä
Jatkossa yhtiö tulee tekemään asukastyytyväisyyskyselyitä useammin kuin kerran vuodessa, jotta kehitettävät asiat saadaan nopeammin tietoon ja toimintaa muuttumaan asukkaiden toivomaan suuntaan.
– Alamme toteuttamaan yhteistyökumppanin kanssa yksilöidyistä aiheista kuten huoltokäynneistä ja muuttotilanteista kohdennettuja kyselyjä asukkaille, kertoo Kalakoski.
Asukastoiminta parantaa asumiskokemusta
A-yhtiöt toteuttaa lakia yhteishallinnosta vuokrataloissa, ja kannustaa aktiivisesti asukkaita asumisviihtyyttä ja turvallisuuden tunnetta parantavaan yhteistoimintaan. 57 % vastaajista oli sitä mieltä, että asukastoiminta on parantanut asumiskokemusta, ja 26 % on osallistunut asukastoimintaan.
– Vaikka monet asukkaat eivät osallistu asukastoimintaan, suurin osa kuitenkin kokee naapuruussuhteet tärkeiksi ja niihin ollaan myös tyytyväisiä. Suuri kiitos yhteisöllisyyden edistämisestä täytyy antaa myös asukasyhdistyksellemme, joka tekee arvokasta työtä taloissa, iloitsee Kalakoski.
Asukaskyselytutkimus järjestettiin yhteistyössä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) kanssa, ja sen toteutti KTI Kiinteistötieto Oy. A-yhtiöiden vastausprosentti oli 20 %.